作業療法士必携の研究書

以前,医学書院の編集者のかたからいただいたKielhofnerの『Research in Occupational Therapy』ですが,あらためて読みかえしてみると本当に充実した内容の良書だなぁと思いました。

Kielhofnerと言えば「人間作業モデルの提唱者」というイメージが先行しますが,その真骨頂は博学さと濃密さにあるのではないか,と僕は考えています。

Kielhofnerはたぶんどの分野に進んでも,超一流の研究者になれるタイプだと思います。

本書も研究の哲学的基礎から最新の研究方法論まで網羅されており,ほとんど辞書のようです。

研究法で調べたいことがあれば,まずこれを見ればだいたい知ることができるでしょう。

びっくりするぐらい緻密で,かゆところに手が届く内容です。

でも,研究方法論のうち理論的研究について触れられていない点は,僕としてはちょっと不満です。

理論的研究は質的研究と量的研究では解明できないテーマを扱える,とても優れた研究法です。

本当を言えば,理論的研究,質的研究,量的研究を柔軟にあつかえる研究者が,もっとも隙がないのですよ。

人間作業モデルを体系化したKielhofnerなら,その方法論を誰よりも詳細に論じられると思うのですが。

僕が研究法の本を書くときは,質的研究,量的研究,理論的研究を網羅した内容にしたいですね。

とはいえ,現状ではもっともよい研究法の本が『Research in Occupational Therapy』であることには変わりありません。

作業療法士で研究にたずさわるかたは,一読をおすすめいたします。

以下は目次です。

I: The Nature and Scope of Inquiry in a Practice Profession
1.The Necessity of Research in a Profession
2.The Aim of Research: Philosophical Foundations of Scientific Inquiry
3.The Range of Research
4.Characteristics of Sound Inquiry and the Research Process
5.Professional Responsibility and Roles in Research

II: Quantitative Designs
6.Descriptive Quantitative Designs
7.Group Comparison Studies: Quantitative Research Designs
8.Survey Research Design
9.Study Designs for Secondary Analysis of Existing Data
10. Longitudinal Research: Design and Analysis
11.Single-Subject Research

III: Quantitative Measurement
12. Developing and Evaluating Quantitative Data Collection Instruments
13.Objective Measurement: The Influence of Item Response Theory on Research and Practice
14. Evaluating the Use of Assessments in Practice and Research

IV: Statistical Analysis
15. Making Meaning from Numbers: Measurements and Descriptive Statistics
16. Concepts of Inferential Statistics: From Sample to Population
17. Methods of Analysis: From Univariate to Multivariate Statistics
18. Meta-Analysis

Appendix A: Statistical Reference Tables
Appendix B: Summary of Common Research Statistics

V: Qualitative Methods
19. Overview of Qualitative Research
20. Gathering Qualitative Data
21.Contemporary Tools for Managing and Analyzing Qualitative Data
22. Qualitative Approaches to Interpreting and Reporting Data

VI: Other Design Approaches
23. Exploring Perceptions about Services Using Q Methodology
24. The Nature and Use of Consensus Methodology in Practice
25. Using Mixed Methods Designs to Study Therapy and its Outcomes 26. Organizing the Components of Inquiry Together: Planning and Implementing a Coherent Study and Research Tradition

VII: Conducting Inquiry
27. Searching the Literature
28.Generating Research Questions, Design and Methods
29.Integrity and Ethics in the Conduct of Human Subject Research
30. Obtaining Funding for Research
31. Securing Samples for Effective Research Across Research Designs
32. Collecting Data
33. Data Management
34. Disseminating Research
35. Writing a Research Report

VIII: Enhancing Practice Through Inquiry
36. Assessing Need for Services
37. Using Research to Develop and Evaluate Programs of Service
38. Participatory Research in Occupational Therapy
39. Building Culturally Competent Community-University Partnerships for Occupational Therapy Scholarship
40. Participatory Research for the Development and Evaluation of Occupational Therapy: Researcher-Practitioner Collaboration

IX: Evidence Based Practice
41. Definition, Evolution & Implementation of Evidence-Based Practice in Occupational Therapy
42. Analyzing Evidence for Practice
43. Managing Change and Barriers to Evidence-Based Practice
44. Creating Outcome Research Relevant for Evidence Based Practice 

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